Jakie miejsce w internecie ma nasza strona? Jaka jest pozycja strony w Google? Zadajemy sobie te pytania z różnych przyczyn. Jednych kieruje ciekawość, a inni chcą zdobyć świat swoim produktem. Jedno jest pewne. Publikując treści w internecie chcemy, żeby były widoczne, a nic nie cieszy bardziej niż wzrost ich pozycji w wyszukiwarce.
Pozycja strony w Google – jak obliczyć?
Zanim odpowiemy na pytanie na jakim miejscu w Google się znajdujemy warto omówić jak wygląda strona wyników wyszukiwania. Nie wdając się w szczegóły nasza strona może znaleźć się w Google w wynikach płatnych (reklamach) lub wynikach organicznych (wyniki prezentowane pod reklamami). Sprawdzając pozycję strony na daną frazę liczymy na którym miejscu poniżej reklam znajduje się link do naszej treści. W liczeniu tym należy ewentualnie uwzględnić Direct Answer (link do strony wraz z krótkim objaśnieniem wpisanej frazy) jako pozycję zero.
Program do sprawdzania pozycji strony w Google
Ręczne sprawdzanie pozycji strony w Google to zajęcie czasochłonne. Trzeba też wziąć pod uwagę, że Google stara się dopasować wyniki wyszukiwania do danego użytkownika. Dlatego bierze pod uwagę wiele czynników takich jak wcześniejsza historia wyszukiwań, urządzenie z jakiego korzystamy, czy nasza lokalizacja. W związku z tym dla przeciętnego użytkownika bardzo ciężko jest ustalić na jakiej pozycji znajdzie się nasza strona w wyszukiwarce innej osoby.
Z myślą o tym powstało wiele programów i narzędzi, które ułatwiają sprawdzenie pozycji strony w wyszukiwarce. Korzystają one z tzw. czystej przeglądarki, gdzie nie ma zapisanej historii wyszukiwania. W wielu z nich możemy ustawić również miejscowość. Pozwala to na sprawdzenie rzetelnych wyników w konkretnym miejscu. Opcja ta jest bardzo przydatna w przypadku gdy chcemy pozycjonować stronę lokalnie na ustalone miasto lub region.
Lista narzędzi pozwalających sprawdzić pozycję w Google
- Google Search Console (darmowe)
- Gspot Intensys (darmowe)
- Webpozycja (darmowe z ograniczeniami)
- Senuto (płatne)
- Semstorm (płatne)
- Seostation (płatne)
Co wpływa na pozycję strony?
- miejsce z którego dokonujemy wyszukiwania
- urządzenie jakiego używamy
- zalogowanie się na konto Google
- historia wyszukiwania
- ustawienia wyszukiwania Google m.in. język
- przeglądarka z jakiej korzystamy
- czas sprawdzenia: pozycje w Google zmieniają się w czasie
Jak podnieść pozycję strony w Google?
Na to na jakiej pozycji w wyszukiwarce znajdzie się nasza strona ma wpływ wiele czynników. Google daje wskazówki co może wpływać na ranking, lecz nie podaje dokładnie wszystkich czynników i siły z jaką wpływają. Niektórzy pozycjonerzy wyróżniają nawet 200 takich czynników. Ogólnie można podzielić je na dwie kategorie: on-site i off-site. Czynniki on-site to między innymi dopasowanie treści do danego słowa kluczowego i jakość naszej strony zarówno techniczna, jak i merytoryczna. Z kolei czynniki off-site to głównie linki prowadzące do naszej witryny.
Pozycjonowanie stron www wymaga czasu i dużego doświadczenia. Nasze działania nie są widoczne od razu i nie ma żadnego narzędzia, które określi w 100% czy to co robimy będzie miało pozytywny wpływ na pozycję naszej strony. Chcąc uniknąć błędów w pozycjonowaniu strony warto powierzyć to zadanie doświadczonej agencji SEO.